Dag 8 - slapp

Idag har vi inte gjort så mycket faktiskt. Eftersom det kom sjuksköterskor till mamma flera gånger så stannade vi vid poolen hela dagen. Vid två öppnade sig himlen och regnet öste ner. Jättelänge. Så mamma och jag la oss i sängarna och sov till 17, då sköterskan kom igen.

Vi åt en god middag, sedan kikade mamma och jag runt i alla små affärer samt bytte min strandklänning som gick sönder. Dock blev det vit istället för ljusturkos, men ska köpa en till i den färgen i morgon, haha.

Bilden jag lägger upp är från i förrgår då vi var vid Emerald Pool och Blue Pool. Det är den blå källan som är på bilden. Har så djävulskt svårt att lägga upp bilder, wi-fit klarar typ inte det så då vill inte inlägget publiceras, därför tar jag bilder från min instagram istället!

Dag 7 - Chicken Island och kaos

Igår var en väldigt händelserik dag. Vi åkte till Chicken Island efter frukost, väldigt coolt för det var som en smal strandremsa mellan Chicken Island och Tup, med havet på båda sidorna. På eftermiddagen var dock den remsan under 1,5m vatten pga tidvattnet. Häftigt!
Chicken Island var dock ingen höjdare; en smal strand som krympte samt en stenig havsbotten. Fanns dock en apa som vandrade runt på stranden och åt allt han såg, bland annat Mackes chips. Ett litet charmtroll.

Anyway, vi tog Long Tail-båten i storm tillbaka till Ao Nang där regnet vräkte ner. Macke hade trillat på ön och skrapat upp fötterna så de blödde i saltvattnet så jag hjälpte honom i land när ett vrål kommer från mamma. Då hade hon trillat när hon skulle av båten så hela ryggen knakade till så hon låg bara och skrek. I ösregn. Det blev kaos. Marcus och Isabel sprang och letade efter hjälp, thailändare for runt som höns, jag stod med mamma och skakade i bara bikinin samtidigt somjag  höll på att börja gråta så fort någon pratade med mig. Mamma var alldeles likblek. När ambulansen kom blev det för mycket för mig. Jag tuppade av på stranden invid mamma så Isabel, en av båtförarna samt en sjuksköterska tog hand om mig. Chocken och bristen på riktig mat gjorde mig väldigt instabil.
Macke hängde med mamma i typ 6h till kliniken och till röntgen i Krabi, medan jag och Isabel tittade in lite då och då med kläder och mat, annars så strosade vi runt och landade till slut på hotellet. Vi kunde inte göra så mycket.
Summan av kardemumman var att mamma har en fraktur i en av kotorna i nedre delen av ryggrade, en kota har pressats ihop så nu har hon sköterskor som kommer hit var 6e timme samt ett korsettliknande stöd. Bra dag!

Dag 6 - Tiger Cave + annat fint

Idag har vi gjort massvis med spännande! Vi har varit på utflykt med Apollo, så 8.30 gick bussen i morse. Första stoppet var gamla vulkaniska källor ute i regnskogen, och vattnet låg på ca 45°c. Superskönt att gå i med fötterna!

Stopp nr. 2 var "Emerald Pool", också den i skogen. Det var 2 st källor som låg med ca 600 meter emellan. Dock måste jag säga, 600 m i fuktig regnskog känns som 5000 meter... Hjälp vad svettiga vi var när vi fick bada!
I Emerald Pool, där vattnet var alldeles grönt, fick man bada. Fortsatte man på plankorna 600 meter till kom man till "The Blue Pool" där vattnet var alldeles blått. Så vackert! Mellan dessa två källor fanns det en helig plats där man kunde önska/be.

Efter badet åt hela gruppen (12 personer + en mysig guide) på ett lokalt ställe, så äkta thailändskt. Gottigott men bra med sting!

Stopp 4 var The Tiger Cave Temple. Det var ett område där det bodde buddhistmunkar, med flera böneplatser och statyer, mängder med apor, samt självklart själva Tiger Cave Temple. Medan Marcus och Isabel gick uppför de 1237 trappsteget till toppen av berget för att se på utsikten hängde mamma och jag med vår guide in i själva templet. Det var jättemaffigt där, dock fotoförbud, men en del av templet var en grotta; själva ursprungsplatsen där en man från början sökt skydd från regnet och då träffat en tiger som också bodde där. Dessa levde sedan tillsammans en tid, och voilá!

Vi avslutade dagen med lite chillaxing vid poolen samt en ruggigt god middag då vi fick steka våra egna köttbitar på en het stenplatta.